De Sims 4 Aan het werk - Winkels

ds4-ahw-001

Start als eigenaar van een winkel
Er zijn 2 mogelijkheden waarmee je Sim een winkel kan kopen. Via de telefoon of computer. Je kunt er dan voor kiezen om een bestaande winkel of een
lege kavel te kopen. Om een winkel/kavel te kopen heeft je Sim wel Simoleons nodig. Je Sims kunnen sparen of om een cheat te gebruiken om de koop
rond te maken. Als je Sim de keuze gemaakt heeft reis je meteen naar de winkel/kavel toe.

Tip: Een winkel is niet van 1 Sim maar van het hele huishouden! Maar je gekozen Sim zal wel als enige naar de winkel toe reizen bij het starten ervan!

winkel_001
Zodra je Sim is aangekomen bij de winkel/kavel krijg je meteen een scherm te zien “Kapitaal overzetten naar
je winkel”. Als je met een huidige winkel begint heb je natuurlijk minder Simoleons nodig dan als je met een
lege kavel start omdat je dan de winkel nog moet inrichten.

Later kun je ook Simoleons terug overzetten naar je huishouden of naar een extra winkel als de zaak goed
loopt.

 

 

 

Als je een huidige winkel hebt gekocht kun je deze nog naar smaak aanpassen of meteen beginnen. Als je een lege kavel hebt gekocht kun je er voor
kiezen om zelf een winkel te bouwen, voor ingerichte kamers te gebruiken of een winkel uit de galerij te downloaden. Er zijn 2 dingen die belangrijk zijn
als je begint met je eigen winkel, een kassa en producten om te verkopen. Welke producten dat worden is totaal jou eigen keuze.

winkel_002
Zodra je klaar bent met je winkel bouwen en inrichten kan je alles gaan instellen.
Rechtsonder is er een icoon bijgekomen met een kassa. Als je daarop klikt zie
je alle informatie over je winkel en je kunt er een aantal zaken regelen zoals:

* Simoleons overzetten
* Voordeelpunten uitgeven
* Werknemers managen
* Bedrijfskleding creëren en toewijzen
* Winkel verkopen


Veel van deze opties zijn ook via de kassa te bepalen. Echter zijn er via de kassa nog een paar opties extra zoals:

* Winkelprijs instellen
* Advertenties kopen
* Aanbiedingssticker (de)activeren

winkel_003

Om je winkel goed te laten lopen als je net begonnen net begonnen met is om zeker van een aantal dingen gebruik te maken. Zet bijvoorbeeld de winkelprijs
niet op een te hoge percentage. De aanbiedingssticker is ook een goede start om meer bezoekers te trekken. En daarnaast mogen natuurlijk de neonborden
en uitverkoopborden niet ontbreken.

Tip: Bezoekers zullen meer kopen als de omgeving comfortabel en netjes is.

Werknemers managen
Als je net je winkel bent gestart heb je de mogelijkheid om 1 werknemer aan te nemen. Dit kun je later uitbreiden tot maximaal 3 werknemers door dit vrij
te kopen met “voordeelpunten”. Sims uit je eigen huishouden kunnen altijd komen helpen in de winkel naast de werknemers zelf. Kies je werknemers
zorgvuldig uit. Wat vind jou Sim belangrijk! Zoals welke vaardigheden een werknemer heeft bijvoorbeeld. Hoe hoger een een vaardigheid hoe meer salaris je
zult moeten betalen.

winkel_004

Je Sim kunt kiezen uit 6 verschillende NPC Sims om aan te nemen als werknemer. Deze NPC’S zijn niet zelf bestuurbaar maar je Sim kan wel taken
toewijzen. Het is handig om de werknemers niet altijd de zelfde taak te geven, zo kan hij/zij zich ook ontwikkelen in de andere vaardigheden. Hoe
meer ervaring een werknemer heeft hoe meer de werknemer zal doen. Als een werknemer weinig ervaring heeft zal de werknemer voornamelijk met
de klanten praten. Het is als eigenaar ook mogelijk om je werknemer een standje te geven bij slecht presenteren of juist prijzen bij goed presenteren.

De vaardigheden die de werknemers hebben zijn:
Onderhoud: Werknemers die ervaren zijn op het gebied van onderhoud, zijn sneller in het aanvullen van producten en het schoonmaken van de winkel.
Verkoop: Werknemers die verkoopervaring hebben, zullen meer succes hebben met klanten. Ze kunnen bovendien sneller afrekenen met klanten, zo
gauw die besloten hebben iets te kopen.

Werkethiek: Werknemers met lage werkethiek spelen met hun telefoons, kletsten met andere werknemers of lummelen er gewoon vrolijk op los.

Producten te koop zetten
Producten moeten natuurlijk wel te koop staan voordat je de winkel opent. Klik op een product en kies voor “te koop zetten”. Alles wat er te
vinden is in de bouw/koop modus of in CES kunnen je Sims gaan verkopen. Maar ook alles wat je Sims zelf maken kan verkocht worden. Als je kiest
voor vers eten is het slim om deze steeds opnieuw te maken en niet aan te vullen. Het kost meer Simoleons en het verkoopt slechter.

Kies je ervoor om kleding te verkopen dan kun je etalagepoppen gebruiken. Er zijn 4 etalagepoppen en deze zijn in 2 soort te krijgen: realistisch of
abstract. Per kavel kunnen er 10 etalagepoppen geplaatst worden.
Er zijn 6 poses die je kunt kiezen voor de etalagepoppen. Dit moet wel in leefmodus aangepast worden. De poses die kunt kiezen zijn:

* Actief
* Flirterig
* Neutraal
* Speels
* Zakelijk
* Zelfverzekerd

Als je op de etalagepop klikt zie je nog 2 opties “Paspop aankleden en Outfit Creëren”. Als je kiest voor “Outfit Creëren” krijg je nogmaals 2 opties te zien
“Outfit creëren in ‘creëer een Sim’ of Willekeurige outfit maken…” Bij de optie “Willekeurige outfit maken…” is het mogelijk om een keuze te maken uit
alle categorieën die CES heeft. Er zijn 5 outfits per categorie te kiezen en in totaal zijn dat dus 30 outfits per etalagepop. De kleding hoeft niet te koop
gezet te worden door je Sim, dit gebeurt automatisch.

Voordeelpunten
Als je het menu “voordeelpunten” opent zie je “verkoopvoordelen” staan. Door het beheren van je winkel verdient je Sim voordeelpunten die hij/zij weer kunt
uitgeven. Door deze punten uit te geven wordt het makkelijker om een winkel te runnen.
De volgende 20 voordelen zijn er te koop:

 NaamOmschrijvingPunten
voordeel_001Plakkaat: Mijn eerste SimdollarOntgrendelt een decoratief muurontwerp dat het eerste succes van de
winkel viert. Zie het gedeelte ‘Winkelvoorwerpen’ in Bouwen.
50
voordeel_002Provocerend Voetstuk
Ontgrendelt een nieuw voetstuk waarop je verschillende producten die te
koop zijn aan kunt bieden. Zie het gedeelte ‘Winkelvoorwerpen’ in Bouwen.
100
voordeel_003Uitzonderlijk Uithangbord
Ontgrendelt een nieuw bord dat je in je winkel neer kunt zetten om meer
klanten te trekken. Zie het gedeelte ‘Winkelvoorwerpen’ in Bouwen.
150
voordeel_004Hip Shirt
Ontgrendelt een extra shirt voor mannen en vrouwen dat ideaal als
werknemersuniform is.
200
voordeel_005Kassa van de Toekomst
Ontgrendelt de Ping-Ping Kassa, die ideaal is voor moderne, chique
winkels. Het is de kassa van morgen… vandaag. Zie het gedeelte
‘Winkelvoorwerpen’ in Bouwen.
250
voordeel_006Superplus
De leverancier van de winkel heeft te veel spullen besteld en dus verlagen
ze tijdelijk prijzen om wat ruimte te maken! De prijs voor het aanvullen
van artikelen wordt voor 12 uur lang verlaagd. Dit voordeel kan in de
toekomst opnieuw worden gekocht.
300
voordeel_007Extra werknemer #1
Ontgrendelt de mogelijkheid om een extra werknemer aan te nemen via
Werknemersbeheer.
350
voordeel_008Sneller aanvullen (klein)
Het aanvullen van gekochte producten kost huishoudleden iets minder tijd.
400
voordeel_009Sneller afrekenen (klein)
Huishoudleden zullen iets sneller afrekenen met klanten die klaar zijn om
een product te kopen.
450
voordeel_010Plakkaat Fops 500
Ontgrendelt een decoratief muurontwerp dat de ultieme marktbezetting
van de winkel viert. Zie het gedeelte ‘Winkelvoorwerpen’ in Bouwen.
500
voordeel_011Nieuwsgierige Shopper
Klanten zullen langer aanbiedingen in de winkel bekijken, voordat ze
besluiten om de winkel te verlaten.
1000
voordeel_012Mega-manager
Sociale managementacties die op winkelpersoneel uit worden gevoerd,
hebben een hogere slagingskans.
1100
voordeel_013Extra werknemer #2
Ontgrendelt de mogelijkheid om een extra werknemer aan te nemen via
Werknemersbeheer. 
1200
voordeel_014Serieuze Shopper
Klanten zullen veel meer geneigd zijn iets te kopen als ze de winkel voor
het eerst betreden.
1300
voordeel_015Sneller aanvullen (groot)
Het aanvullen van gekochte producten kost huishoudleden veel minder tijd.
1400
voordeel_016Sneller afrekenen (groot)Huishoudleden zullen veel sneller afrekenen met klanten die klaar zijn om
een product te kopen. 
1400
voordeel_017Zekere verkoop
Ontgrendelt de interactie ‘Zekere verkoop’ die gegarandeerd dat de klant
het artikel koopt als deze interactie op hem of haar wordt toegepast.
2000
voordeel_018Sluwe verkoper
Sociale winkelinteracties die toe worden gepast op klanten, hebben
een hogere slagingskans.
2100
voordeel_019Onmiddellijk aanvullen
Leden van het huishouden kunnen artikelen onmiddellijk aanvullen.
2200
voordeel_020Goedkoper aanvullen
Het is goedkoper om producten aan te vullen.
2500

Delen met:
  •  
  •  
  •  
  •